Bullying

Bullying-ul este un comportament plin de agresivitate atât fizică cât şi verbală. Cei care recurg la bullying pentru a obține ceva, sunt persoane care au influență şi putere asupra victimei prin intimidare, amenințare, şantaj (dețin informații care afectează victima şi le folosesc pentru că simt plăcere şi se amuză când fac rău, sau au un alt interes).

Bullying-ul cât şi cyberbullying-ul este un fenomen în continuă creștere în țara noastră, care naște tragedii, unele dintre ele… neștiute, fie pentru că nu au fost raportate, fie pentru că au fost ignorate. Copiii, victime ale bullying-ului pot fi intimidați să nu spună nimănui ce s-a întâmplat, se poate să le fie ruşine să spună, sau spun şi nu sunt ajutați.

Conform datelor raportate, 1 din 4 copii din școlile românești este victimă a bullying-ului în mod repetat și încă odată repet… ne referim la cazurile raportate, drept care fenomenul ar putea fi mai extins decât credem. Agresiunea de tip bullying practicată de un număr îngrijorător de mare de copii este datorată adulților care au încurajat prin acceptare, tolerare și ignorare, acest comportament. Desigur nu îti poți închide copiii într-un glob protector. Merg printre oameni, văd și aud ce este în jurul lor, doar că nu discern şi nu filtrează informația precum adulții. Înregistrează şi experimentează.

Atunci când vorbim de fenomenul de bullying în cadrul școlii ne raportăm la cele trei poziții perceptuale: agresor, victimă şi martor.

Cum se manifestă un comportament bullying (în mediul virtual sau personal)

Dacă analizăm acest fenomen este un atac verbal și/sau fizic, o agresiune. Diferența este că cel care îl aplică nu este o persoană nervoasă, înfuriată, ci pusă pe glume pentru a ieși în evidență:

  • Ironizează comportamentul sau aspectul cuiva legat de: cum vorbește, cum merge, îmbrăcămintea, faptul că poartă accesorii precum ochelari sau aparat dentar, particularități fizice (alunițe, etc.);
  • Se adresează cu porecle jignitoare, umiliri, insulte;
  • Împrăștie zvonuri mincinoase despre cineva;
  • Distribuie fotografii ale altei persoane fară acordul acesteia;
  • Gonește pe cineva sau exclude dintr-un grup pentru diverse motive nejustificate, dar acest gest îi va aduce/menține în grup un statut de lider;
  • Gesturi care se doresc a fi glume, dar care implică afectarea emoțională, chiar gesturi agresive, vătămătoare:
  • Lovituri;
  • Îmbrânceli;
  • Împing;
  • Dau palme;
  • Bătăi.

Agresorul:

  • Caută atenție;
  • Îl face să se simtă important și popular, în centrul atenției;
  • Vrea să domine și să controleze;
  • Îi place să provoace durere și suferință;
  • Dezvoltă o furie din ce în ce mai necontrolată care se va răsfrânge tot mai violent asupra celor din jur atât copii cât și adulți;
  • Vede în victimă o persoană de care se simte amenințat (are o situație materială mai bună, are note mai mari, etc.).

Victima experimentează:

  • Umilință;
  • Agresiune;
  • Intimidare;
  • Manipulare;

Este o linie foarte fină între bullying și hărțuire, dar această graniță este încălcată atunci când victima este agresată din cauze precum: dizabilități, origine socială, convingeri, credințe și orientări.

Martorul:

Aparent este în rol neutru de observator.

Fie este la rândul lui un glumeț și atunci îi face plăcere să urmărească întreaga desfășurare a evenimentului, fie nu reacționează în nici un fel și observă de pe margine pentru că la rândul lui este intimidat și nu știe să gestioneze ceea ce se întâmplă și chiar se teme pentru propria siguranță.

Este necesar să conștientizăm faptul că martorii la fenomenul de bullying sunt de fapt participanți direcți la acest fenomen, fie că au un rol tăcut de martor, fie că sunt suținători ai agresorului și că este necesar să-i educăm pentru a fi pro-activi în cadrul acțiunilor anti-bullying.

Urmările bullying-ului

Pentru victimă și observator:

  • Tulburări de comportament: crize de furie, agresiune, dorință de a se răzbuna pe cineva chiar și pentru lucruri care nu îi sunt adresate personal, sfidarea adulților (părinți, profesori), furt, vagabondaj, momente de absență (cataplexie), refuzul de a mai vorbi (mutism selectiv);
  • Copiii care devin victime ale bullying-ului au un risc crescut de a deveni insensibili la suferința altora, indiferenți, așa cum sunt și agresorii lor. Vor abuza alți copii la rândul lor sau, mai târziu, pot să dezvolte tendința de a-și abuza/agresa proprii copii, părinți, sau în societate colegi sau subalterni;
  • Copilul umilit va deveni o persoană căreia îi face plăcere și va găsi distractiv să vadă și/sau să provoace suferință, durere (masochist). Va avea un comportament tiranic și la rândul lui îi va umili pe alții – acesta va fi scutul protector pentru ca nimeni să nu îl mai umilească și să nu il facă să se mai simtă cum s-a simțit când a fost la rândul lui victimă;
  • Vor rămâne cu o traumă și pot dezvolta o lipsă de încredere atât în propria persoană cât și în oameni;
  • Pot deveni închiși, retrași în propria lume, pentru că lumea din jur a fost pentru ei o experiență violentă. Cel mai adesea aceștia vor fi persoane singuratice;
  • În funcție de cât de traumatizantă a fost experiența pentru ei, acești copii vor trăi cu ea o parte a vieții, iar când va deveni de nesuportat vor fi candidații ideali pentru: dependențe (alcool, mâncare, droguri), depresie, anxietate, fobii.

Pentru agresor și observator:

  • Ca adulți vor fi genul de oameni, morocănoși, nemulțumiți, nefericiți;
  • Va fi o problemă pentru ei să iși păstreze un loc de muncă sau o relație;
  • Sunt expuși să dezvolte tendințe suicidare.

Putem să facem ceva?

Da! Implicare ACTIVĂ din partea părinților, profesorilor și a celor care stau și asistă la astfel de scene. Dacă vom continua să întoarcem capul și să ne prefacem că nu am văzut nimic, nu am auzit nimic, copiii vor continua să se întoarcă agresați acasă, iar agresorii vor continua, făcând noi victime, care la rândul lor se transformă în agresori.

Familia şi şcoala, sunt două componente ale societăţii, care au o influenţă covârșitoare asupra valorilor şi principiilor după care societatea se ghidează. Gândiți-vă câte ore din zi își petrece copilul dumneavoastră la şcoală? Suficient cât să îi formeze un caracter, o conștiință, un comportament, o viziune asupra vieții.

Cadrele didactice joacă un rol primordial în preîntîmpinarea ecestui fenomen prin organizarea unor activități de informare a copiilor cât și a parinților privind fenomenul de bullying, să realizeze activități pentru dezvoltarea personală și pentru sudarea relațiilor dintre elevi, să asigure implicarea psiholgului școlar atunci când sesizează acțiuni de tip bullying.

Pentru a putea preveni sau contracara acest fenomen este nevoie de ajutorul părinților să se implice activ în dezvoltarea psiho-emoțională a copiilor în primul rând prin acceptarea existenței unei probleme în viața copilului lor și prin intervenție, cu răbdare și înțelegere: apelarea la ajutorul unui psiholog care contribuie prin coordonare și suport, activități și exerciții de creștere a stimei de sine, jocuri de rol cât și în a-i ajuta și încuraja să-și facă noi prieteni și cercuri relaționale adecvate. Prin implicare directă, părinții transmit copiilor-victime mesajul că sunt alături de ei, le redau încrederea în ei și nu vor mai avea sentimentul de neajutorare.

Fără prezență, implicare activă, constantă şi focusată pe soluţii a părinţilor, familiei, fenomenul de bullying nu va putea fi prevenit şi combătut. Gestionarea cu succes a acestui fenomen presupune angajamentul şi măsurile coordonate ale personalului şcolar, părinţilor şi de implicarea activă a elevilor.

Nu te poţi vindeca de ceva de care tu nu recunoști că suferi. Este valabil și pentru victimă, dar și pentru agresor. Problemele iau drumul vindecării atunci când le conștientizezi și le accepți că există.

 

Autori: Consilier pentru dezvoltare personală Alina Dospina

Psiholog clinician Tony Rafailă

Echilbrul Tău vă așteaptă săptămânal cu articole provocatoare!

Dragi prieteni, Ne onorează faptul că sunteți mereu alături de noi! Ne face plăcere să ținem legătura cu voi și pe rețelele de socializare, motiv pentru care vă invităm să ne urmăriți pe pagina de Facebook Echilbrul Tău . Daca v-au plăcut articolele noastre nu uitați să dați Like și Share pe rețelele de socializare folosind pictogramele de mai jos.

Site Optimizat de Agent Promovator

CONTACTEAZĂ-NE

Îți vom raspunde în cel mai scurt timp.

Se trimit datele

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?