EȘECUL

Primul ajutor în cazul rănilor emoționale de zi cu zi

Eșecul ne poate face să ne simțim prinși în capcană și fără speranță, ca și cum evenimentele nu pot fi controlate de către noi și suntem sortiți eșecului.

Până la vârsta adultă trecem de mii de ori prin eșecuri, mai ales în copilărie. Când învățăm să mergem de exemplu, cădem de zeci poate sute de ori dar ne ridicăm și încercăm din nou. La fel și când învățăm să vorbim. Greșim de multe ori până să facem lucrurile bine.

Ceea ce ne diferențiază nu este faptul că am cunoscut sau nu eșecul ci mai degrabă cum reacționăm la acesta!

Cum facem față eșecului este esențial pentru a avea succes în viață și pentru binele nostru în general. Deși mulți răspund bine la eșec, există persoane care nu o fac. Eșecul, deși doare și uneori provoacă dezamăgire, poate fi informativ și educațional, atâta timp cât acesta ne ajută să vedem ce am făcut greșit și ne ajută să facem data viitoare mai bine. Cu toate acestea, atunci când acesta ne afectează este bine să luăm în serios efectele lui asupra sănătății noastre mentale pentru a nu înrăutăți situația.

Conform psihologului Guy Winch eșecul provoacă trei tipuri de răni psihologice care necesită prim ajutor, și anume: afectează stima de sine prin faptul că datorită eșecului tragem concluzii pripite în legătură cu competențele, abilitățile și calitățile noastre; diminuează încrederea în sine, motivația și optimismul, făcându-ne să ne simțim fără speranță; duce la apariția unor frici care duc la auto sabotarea încercărilor noastre ulterioare.

Pentru unii dintre noi, eșecul este asociat nu doar cu dezamăgirea și frustrarea, ci și cu sentimente mult mai toxice precum jena și rușinea. Astfel perspectiva unui eșec poate deveni atât de intimidantă încât facem eforturi la nivel inconștient de a coborî așteptările noastre în ceea ce privește succesul. Cu toate că pare o abordare rezonabilă, coborârea așteptărilor poate duce la auto sabotarea noastră prin faptul că nu vom fructifica toate oportunitățile din viața noastră.

Există și niște tehnici de prim ajutor pe care le putem folosi pentru a diminua efectele nedorite ale eșecului, și anume:

  1. Caută sprijin

Cercetările au demonstrat faptul că cel mai eficient mod de a trata rănile cauzate de eșec este de a căuta lecția pozitivă în ceea ce s-a întâmplat. De asemenea s-a demonstrat faptul că acordarea doar de suport social și emoțional deseori îi face pe oameni să se simtă mai rău. De ce se întâmplă asta? Primind îngrijorare și suport emoțional când încă suferim din cauza unui eșec poate valida percepția (eronată uneori) legată de deficiențele caracterului sau ale abilităților noastre. Dacă însă suportul social este însoțit de analiza realistică ale implicațiilor eșecului, putem beneficia de validare emoțională, în timp ce ne menținem o perspectivă realistică a ceea ce s-a întâmplat.

2. Concentrați-vă pe factori care sunt controlabili de către voi

Eșecul ne poate face să ne simțim prinși în capcană și fără speranță, ca și cum evenimentele nu pot fi controlate de către noi și suntem sortiți eșecului. Odată ce ne lăsăm convinși că nimic din ceea ce facem nu poate schimba situația, avem tendința să renunțăm sau să facem eforturi prea mici. Cedând acestor sentimente de lipsă de speranță și neputință poate duce adesea la depresie.

Cercetările au demonstrat faptul că dacă ne concentrăm asupra aspectelor pe care le putem controla, aceasta poate avea un efect benefic asupra speranței, motivației și a stimei de sine.

3. Asumă-ți responsabilitatea și frica

Deși este tentant să găsim scuze privitoare la eșecul nostru, aceasta ne împiedică să învățăm numeroasele lecții pe care le putem învăța. Prin recunoașterea faptului că eșecul se datorează în parte din cauza fricii și anxietății, putem începe să admitem aceste sentimente, să ni le însușim, și prin urmare să evităm ca aceste sentimente să ne influențeze comportamentul în mod inconștient și distructiv.

Cel mai bun mod să ne însușim sentimentele și eșecurile este să vorbim despre acestea cu o persoană care ne acordă suport. Expunerea fricilor noastre către prieteni sau membrii ai familiei va minimiza nevoia noastră inconștientă de a le exprima într-un mod autodistructiv. O altă opțiune este să scriem despre fricile noastre într-un jurnal sau pe un blog.

Bibliografie – Guy Winch Ph.D. –  ”Emotional first aid”

Autor: Consilier de dezvoltare personală Postea Mihaela

Programări: 0742 136 933

Echilbrul Tău vă așteaptă săptămânal cu articole provocatoare!

Dragi prieteni, Ne onorează faptul că sunteți mereu alături de noi! Ne face plăcere să ținem legătura cu voi și pe rețelele de socializare, motiv pentru care vă invităm să ne urmăriți pe pagina de Facebook Echilbrul Tău . Daca v-au plăcut articolele noastre nu uitați să dați Like și Share pe rețelele de socializare folosind pictogramele de mai jos.

Site Optimizat de Agent Promovator

CONTACTEAZĂ-NE

Îți vom raspunde în cel mai scurt timp.

Se trimit datele

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?