In momentul in care ne manifestam interesul pentru ceva sau cineva, sa zicem o situatie, o persoana, o idee sau o activitate suntem atrasi intr-o maniera pozitiva de aceasta deoarece ne satisface anumite scopuri. De aceea este important sa ne cunoastem propriile noastre interese dar si sa putem face o analiza periodica a alegerilor facute intr-un anumit moment al vietii.

In general manifestam interese diferite: pentru a lucra cu oamenii, cu obiecte, cu idei, acest lucru se datoreaza tipurilor diferite de personalitate.

Psihologul J.Holland a creat un chestionar pentru identificarea acestora. Acestea sunt :

  • Realist(R), persoana cu o astfel de personalitate poseda aptitudini manuale, mecanice sau tehnice, este stabila emotional.
  • Investigativ(I), persoana cu o astfel de personalitate este curioasa, metodica, cu inclinatii spre cercetare, are abilitati matematice, vehiculeaza usor idei, are nevoie sa descopere si sa inteleaga, are simt critic si o atitudine rezervata.
  • Artistic(A), persoana cu o astfel de personalitate este inclinata spre creatie, originalitate, are multa imaginatie, este intuitiva, impulsiva, nonconformista.
  • Social(S), persoana cu o astfel de personalitate este generoasa,prietenoasa, amabila, sensibila, simte nevoia sa ii ajute si sa ii inteleaga pe ceilalti, manifesta interes pentru activitati care urmaresc sa ajute, sa educe, sa ingrijeasca, este calda, responsabila, evita abordarile prea abstracte.
  • Intreprinzator(E), persoana cu o astfel de personalitate este ambitioasa, energica, optimista, prefera sa lucreze in echipa cu scopul de a conduce, este sigura pe sine, se exprima cu usurinta, evita activitatile care implica o munca foarte grea preferandu-le pe cele in care poate domina sau manipula, are abilitati oratorice si manageriale.
  • Conventional(c), persoana cu o astfel de personalitate este constiincioasa, ordonata, respecta regulile, ii place ordinea si situatiile structurate, manifesta interes pentru activitati administrative, cu abilitati secretariale si matematice, este inflexibila adaptandu-se greu la situatiile care nu descriu clar cerintele date.

Dupa ce ne-am familiarizat cu toate aceste aspecte ne apare in minte o intrebare: Cum sa ma fac mai bine inteles de ceilalti?

Componenta cea mai importanta in ceea ce priveste cariera si alegerea ei este comunicarea.

Chiar inainte de a ne naste trimitem mesaje, comunicam cu mama, ne facem cunoscute dorintele, abilitatile, calitatile, cunostintele, datorita acestora suntem apreciati, acceptati sau nu de ceilalti.

Putem comunica prin:

  • Limbaj, limbajul este un sistem de semne care ne ajuta sa comunicam.
  • Postura, reprezinta pozitia corpului atunci cand ne aflam in situatia de comunicare(interviu, in fata unui profesor, director, etc).
  • Atitudinea, indica gradul de asumare a unei situatii( ironica, ezitanta, deschisa, relaxanta).Vestimentatie, indica starea de spirit si personalitatea fiecaruia(poate face o impresie buna sau rea, ea fiind un factor hotarator in acceptarea sau respingerea unui angajator).
  • Spatiu, se refera la distantele fizice pe care oamenii le pastreaza intre ei(distanta intima, personala, sociala, publica).
  • Timp, acesta este legat de aspectele si caracteristicile normelor,regulilor culturale.

Un rol important in modul in care ne exprimam emotiile, convingerile, rezolvam situatiile conflictuale il are comportamentul.

Avem un comportament asertiv atunci cand facem aprecieri in legatura cu comportamentul persoanei nu cu persoana, nu acceptam sa ni se incalce un drept sau o valoare personala, motivam toate afirmatiile pe care le facem, facem complimente dar le si acceptam, solicitam raspunsuri imediate pentru a preveni greselile.

Avem un comportament pasiv atunci cand incercam sa evitam confruntarile, nu dorim nimic, nu ne implicam in castigarea unor drepturi personale, nu ne aparam opiniile. Suntem frustrati, ne simtim raniti dar nu incercam sa ne exprimam nemultumirea fata de ceilalti deoarece credem ca oamenii nu ne vor mai accepta si aprecia si e mai bine sa mentinem linistea prin orice mijloace.

Avem un comportament agresiv cand acuzam pe ceilalti, incalcam regulile impuse, nu ii respectam pe ceilalti, rezolvam problemele prin violenta, criticam si consideram ca drepturile noastre sunt mai importante decat ale celorlalti.

Succesul sau esecul in cariera se datoreaza in proportie de 50% modului in care stim sa comunicam cu ceilalti!

(va urma)

Psiholog Margareta Adela Chitu

Descopera carui tip de personalitate apartii apeland la unul dintre psihologii Platformei Echilibrul Tau.

Site Optimizat de Agent Promovator

CONTACTEAZĂ-NE

Îți vom raspunde în cel mai scurt timp.

Se trimit datele

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?