PIERDEREA ȘI TRAUMA

Primul ajutor în cazul rănilor emoționale de zi cu zi

Pierderea și trauma fac parte din viață, iar efectele lor sunt adeseori serioase. Fie că pierdem o persoană dragă, că suntem victime a violenței, că ne îmbolnăvim de o boală cronică sau că trecem prin alte experiențe periculoase sau traumatice toate acestea pot lăsa răni psihologice adânci. Vindecarea acestor răni presupune un proces îndelungat de readaptare și recuperare,care poate fi diferit pentru fiecare dintre noi.

În primul rând pierderea și trauma poate crea un vid atât de mare în viața noastră încât acesta poate amenința percepția de sine, rolul nostru și chiar simțul identității. În al doilea rând, evenimentele tragice deseori pun la încercare credința noastră fundamentală asupra lumii înconjurătoare și locul nostru în ea. În al treilea rând mulți dintre noi putem să avem dificultăți să rămânem conectați de persoanele sau activitățile pe care le consideram importante înainte de evenimentul traumatic.

Potrivit psihologului Guy Winch (”Emotional first aid”-”Primul ajutor emoțional”) pierderea și trauma creează patru tipuri de răni psihologice. Cauzează o durere copleșitoare, subminează simțul fundamental al identității noastre și rolul nostru în viață, destabilizează sistemul nostru de valori și credințele noastre despre lumea din jur și pune la încercare abilitatea de a rămâne prezenți și activi în relațiile noastre sociale cele mai importante.

Există și câteva sfaturi pe care le putem urma pentru a trece mai ușor peste evenimente traumatice sau pierdere pe care acest psiholog le propune în cartea mai sus amintită. Acestea ar fi:

A. Alină-ți durerea în felul tău

Cel mai bine ar fi, ca după un eveniment tragic să facem ceea ce simțim. Adică aceia dintre noi care simțim nevoia să împărtășim sentimentele noastre cu ceilalți să o facem, iar cei ce simt că nu le face bine să vorbească despre eveniment sunt sfătuiți să evite acest subiect cât de bine pot. Este de preferat să urmăm tendința noastră generală. Adică cei care au tendința să împărtășească cu alții sentimentele lor să o facă iar alții care au tendința de a trece peste evenimente neplăcute fără să se mai gândească la ele să evite să își aducă aminte de ele cât de bine pot.

B. Recuperează aspecte pierdute ale sinelui.

Mulți dintre noi avem tendința să evităm oameni, locuri sau activități asociate cu persoana pe care am pierdut-o sau cu evenimentul traumatic trăit în primele săptămâni sau luni după ce acestea au avut loc. Dar prelungind această evitare o perioadă îndelungată de timp devine o problemă atunci când evitarea presupune eliminarea unor aspecte importante din viața noastră spre exemplu unele activități pe care le făceam cu plăcere și nu le mai facem sau persoane cu care relaționam și nu o mai facem. Este important să reluăm aceste activități sau să introducem altele noi în viața noastră care ne-ar putea da aceeași satisfacție.

C. Găsește o semnificație tragediei.

Multe studii au confirmat faptul că găsirea unei semnificații în cazul traumei și pierderii este esențială pentru a face față evenimentului. Dar întrebarea pe care probabil mulți dintre voi o puneți este ” CUM să fac asta?”. O să vă dau câteva exemple de concluzii la care au ajuns unele persoane afectate de un eveniment traumatizant: ”Am ajuns să înțeleg că Dumnezeu a vrut așa”, ”Mi-am dat seama că pot ajuta oameni care trec prin ceea ce am trecut eu”, ”Mi-am dat seama ce este cu adevărat important pentru mine și am făcut schimbări majore în viața mea”.

Cercetătorii au concluzionat faptul că găsirea semnificației evenimentului presupune două procese distincte, și anume găsirea a ceea ce are sens și găsirea beneficiului.

Găsirea a ceea ce are sens se referă la abilitatea noastră de a încadra evenimentele în presupunerile noastre, în valorile noastre sau credințele noastre legate de lumea din jur, pentru a deveni mai ușor de înțeles pentru noi. În mod normal după șase luni de la eveniment putem începe să găsim sensul evenimentelor.

Găsirea beneficiului se referă la abilitatea noastră de a vedea avantajele pe care le putem avea în urma experienței trăite. Putem avea ca și câștig o mai mare apreciere a vieții, a puterii noastre, a rezistenței noastre în condiții vitrege. Găsirea beneficiului se întâmplă în stadii avansate ale recuperării noastre, întrucât în stadii incipiente nu multe persoane pot trece prin acest proces.

 

Bibliografie – Guy Winch Ph.D. –  ”Emotional first aid”

Autor: Postea Mihaela

Echilbrul Tău vă așteaptă săptămânal cu articole provocatoare!

Dragi prieteni, Ne onorează faptul că sunteți mereu alături de noi! Ne face plăcere să ținem legătura cu voi și pe rețelele de socializare, motiv pentru care vă invităm să ne urmăriți pe pagina de Facebook Echilbrul Tău . Daca v-au plăcut articolele noastre nu uitați să dați Like și Share pe rețelele de socializare folosind pictogramele de mai jos.

Site Optimizat de Agent Promovator

CONTACTEAZĂ-NE

Îți vom raspunde în cel mai scurt timp.

Se trimit datele

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?