RESPINGEREA

Primul ajutor în cazul rănilor emoționale de zi cu zi

Cea mai răspândită rană emoțională este respingerea. Sunt convinsă că toată lumea a trecut până acum prin neplăcutul sentiment provocat de respingere. Fie că vorbim de prieteni care s-au îndepărtat de noi pentru că au găsit alte persoane cu care au ales să își petreacă timpul în defavoarea noastră, fie că am fost părăsiți de persoana iubită sau refuzați de un potențial partener, fie că am fost tachinați de colegii de clasă sau cei de serviciu, toți știm ce înseamnă să fii refuzat.

Având în vedere frecvența cu care ne confruntăm cu respingerea, am crede că înțelegem perfect impactul acesteia asupra sentimentelor, gândurilor și comportamentului nostru și știm să reacționăm când se produce. Însă vă spun că din păcate nu este cazul. Subestimăm drastic durerea pe care o provoacă respingerea și rănile psihologice pe care le produce.

Unul din motivele pentru care stima noastră de sine este atât de vulnerabilă la respingere este pentru că suntem înzestrați cu o nevoie fundamentală de a fi acceptați de ceilalți. Când nevoia noastră de apartenență este nesatisfăcută o perioadă îndelungată, fie din cauza respingerilor suferite fie din cauza faptului că nu avem oportunitatea de a lega o prietenie profundă, aceasta poate avea un efect puternic asupra sănătății noastre fizice și psihice.

Respingerea poate provoca patru tipuri de răni distincte care necesită prim ajutor, și anume: durere persistentă, furie și tendințe agresive, scăderea stimei de sine și afectarea sentimentului de apartenență.

Din fericire există câteva tehnici pe care le putem folosi să trecem peste asemenea sentimente negative provocate de respingere. Psihologul Guy Winch, în cartea sa, ”Emotional first aid” (Primul ajutor emoțional), dezbate pe larg aceste tehnici.

Eu o să le trec pe scurt în revistă:

A. Luptă-te cu autocritica!

Este mult mai folositor să încercăm să fim blânzi cu noi înșine atunci când analizăm partea noastră de vină când vine vorba de o respingere decât să ne autocriticăm pentru greșelile pe care le-am făcut sau defectele pe care le avem.

B. Reîmprospătează-ți valoarea de sine!

Una din modalitățile cele mai eficiente să alinăm rana pe care o provoacă respingerea, să ne recâștigăm încrederea și valoarea de sine este să ne reamintim de calitățile pe care alții le apreciază la noi. (chiar dacă cei care ne-au respins nu le apreciază)

C. Întărește sentimentul de apartenență socială!

Suportul social diminuează orice fel de stres dar este foarte valoros mai ales în momentele în care suferim de faptul că am fost respinși. Ne reamintește de relațiile noastre semnificative, fapt care ne ajută să întărim sentimentul de apartenență socială.

D. Desensibilizează-te!

Cine a participat la un teledon (de exemplu pentru a cere oamenilor să doneze pentru un caz caritabil, sau pentru studii de piață) știe ce dificil este să dai primele telefoane. Este neplăcut să auzi ”Nu mulțumesc!” și să vezi cum ți se trântește telefonul în nas. Dar se întâmplă ceva interesant la al cincilea sau al șaselea telefon. Începem să nu mai luăm refuzul personal. Cam asta înseamnă desensibilizarea. Cu cât mai des suntem expuși la situații inconfortabile, cu atât devenim mai obișnuiți cu acestea și cu atât mai puțin ne deranjează.

Bibliografie – Guy Winch Ph.D. –  ”Emotional first aid”

Autor: Postea Mihaela

Echilbrul Tău vă așteaptă săptămânal cu articole provocatoare!

Dragi prieteni, Ne onorează faptul că sunteți mereu alături de noi! Ne face plăcere să ținem legătura cu voi și pe rețelele de socializare, motiv pentru care vă invităm să ne urmăriți pe pagina de Facebook Echilbrul Tău . Daca v-au plăcut articolele noastre nu uitați să dați Like și Share pe rețelele de socializare folosind pictogramele de mai jos.

 

Site Optimizat de Agent Promovator

CONTACTEAZĂ-NE

Îți vom raspunde în cel mai scurt timp.

Se trimit datele

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?