Singurătatea

Primul ajutor în cazul rănilor emoționale de zi cu zi

Fiecare dintre noi am simțit la un moment dat în viață ce înseamnă singurătatea. Fie că ne-am mutat în alt oraș, ne-am despărțit de persoana iubită sau am schimbat locul de muncă. Cele mai multe ”călătorii” în singurătate încep în perioadele de tranziție și schimbare. În mod normal în aceste perioade depășim momentele de singurătate odată ce ne adaptăm situației noi și ne construim noi relații sociale. Și totuși uneori rămânem captivi în ”ghearele” singurătății mai mult timp decât perioada normală de adaptare. Rămânem blocați, paralizați de valuri de durere emoțională, dărâmați de lipsa de speranță.

Singurătatea cronică creează o rană psihică adâncă ce ne denaturează percepția și ne încețoșează gândirea. Ne face să credem că cei din jur sunt mai nepăsători decât sunt în realitate. Ne face să ne temem de noi atașamente, pentru că de ce ai risca să fii respins și rănit dacă inima ta deja suferă mai mult decât poți suporta?

Singurătatea este definită în mod pur subiectiv. Depinde doar de cât de deconectat emoțional sau social te simți de cei din jur.  Este ironic faptul că deși trăim în era aceasta a conectivității umane fără precedent (și mă refer aici la social media și internet), mai mulți oameni ca niciodată suferă de singurătate.

Ceea ce determină senzația de singurătate nu este cantitatea relațiilor noastre ci mai degrabă calitatea lor subiectivă, cât de izolați emoțional ne percepem. Întradevăr majoritatea dintre noi avem cunoștințe ocazionale în lista de prieteni de pe Facebook de exemplu și totuși suferim de lipsa unei prietenii profunde. Unii dintre noi avem câțiva prieteni care ne încurajează, ne oferă suport și totuși simțim lipsa acută a unui partener. Putem să ne petrecem zilele înconjurați de colegi de serviciu și totuși să ne simțim izolați de toți aceștia.

Din cartea psihologului Guy Winch, ”Emotional first aid” (Primul ajutor emoțional), aflăm că există multe studii despre singurătate și toate sunt înfricoșătoare. Singurătatea nu doar că te face să te simți nefericit, dar te și omoară. Aceasta conduce la hipertensiune, la colesterol ridicat și suprimă chiar și funcționarea sistemului imunitar, făcându-ne vulnerabili la tot felul de boli și afecțiuni. De fapt, oamenii de știință au ajuns la concluzia că, per total, singurătatea cronică reprezintă un risc la fel de semnificativ pentru sănătatea pe termen lung și longevitate ca și fumatul.

 Și acum vestea bună. Da, există și o veste bună pe care psihologul Guy Winch în cartea mai sus amintită ne-o dă. Şi anume faptul că există tehnici prin care putem depăşi sentimentul de singurătate. Iată câteva dintre acestea:

A. Scoate-ţi ochelarii întunecaţi de negativism

Luptă cu pesimismul

Singurătatea noastră face ca mintea noastră să genereze gânduri negative imediat ce ne gândim să interacţionăm cu alte persoane. Deşi nu putem preveni scenariile pesimiste să ne treacă prin minte, cea mai bună metodă de a lupta împotriva fricilor şi pesimismului este să vizualizăm voit scenarii de succes realiste şi rezonabile. De exemplu când ne pregătim pentru o petrecere la care am fost invitați putem să ne imaginăm că oamenii vor fi prietenoși cu noi, că vor fi deschiși și bucuroși să ne aibă acolo.

Prezumţia de nevinovăţie

Singurătatea ne poate face să punem la îndoială sentimentele prietenilor noştri legate de noi, dar întotdeauna ar trebui să echilibrăm îndoielile amintindu-ne de istoria noastră comună şi experienţele împărtăşite care au creat şi menţinut prietenia de-a lungul timpului.

Acţionează!

Singurătatea cronică ne face să ne percepem ca fiind victime pasive a unor circumstanţe nefericite şi ne simţim neputincioşi să schimbăm izolarea socială, emoţională sau intimă. Asemenea sentimente sunt formate pe baza unor percepţii care sunt prea negative şi pesimiste. Întotdeauna există paşi de făcut pentru a îmbunătăţi situaţia şi e important să facem aceşti paşi întrucât trecând la acţiune, de orice fel, ne va face să avem o părere mai bună despre noi şi despre oportunităţile noastre.

B. Identificaţi comportamentele autodistructive

Singurătatea ne face să abordăm oamenii cu precauţie şi suspiciune, iar ezitarea noastră este vizibilă clar pentru ceilalţi determinându-i să se îndepărteze de noi. Acest lucru ne afectează teribil şi tragem concluzia că aveam dreptate să fim precauţi şi suspicioşi. Însă ne scapă un lucru. Faptul că propriile noastre acţiuni au creat premisa ca „profeţia” să fie adevărată. De unde şi zicala „De ce ţi frică nu scapi”.

Odată ce acceptăm premisa că cel puţin unele din comportamentele noastre nu ne ajută, ar trebui să fim capabili să identificăm lucruri pe care le-am spus sau făcut care au avut consecinţe neintenţionate.

C. Ia în considerare perspectiva celorlalţi

Luarea în considerare a perspectivei altei persoane, adică citirea cu acurateţe a punctului de vedere a acestei persoane este un „muşchi” relaţional vital. Acesta ne permite să înţelegem priorităţile oamenilor, motivaţiile lor, să anticipăm comportamentul lor şi chiar să prezicem reacţiile lor.

Motivul pentru care de obicei nu înţelegem punctul de vedere al altei persoane este pentru că pur şi simplu nu încercăm.

Dacă nu facem efortul să înţelegem cum văd alţi oameni lucrurile, cum ar putea să reacţioneze sau cum programul lor poate fi diferit de al nostru, nu vom lua în considerare aceste lucruri în momentul în care interacţionăm cu ei.

Trebuie să ţinem cont de faptul că luarea în considerare a perspectivei celuilalt este un exerciţiu mintal, nu un truc cu care citim minţi.

D. Aprofundează legăturile tale emoţionale

O modalitate de aprofundare a legăturilor emoționale este empatia. Dar ce înseamnă empatia?

Empatia presupune să te pui în locul altei persoane pentru a înţelege experienţa emoţională a acesteia, iar apoi relatarea gândurilor noastre legate de această experienţă. Prin asta dorim să aflăm cum anume se simte persoana respectivă.

Singurul mod de a şti cum se simt ceilalţi este să ne punem în locul acelor persoane, nu pentru o secundă sau două ci până când putem folosi emoţiile proprii pentru a scoate în evidenţa cum ar putea aceasta să se simtă.

Încercaţi şi voi empatia. Puneţi în aplicare cu cât mai multe persoane din jurul vostru ca să întăriţi muşchiul empatiei. Veți vedea că aceasta face minuni în relațiile noastre sociale.

E. Creează oportunităţi pentru conexiuni sociale

Cel mai bun mod de a învinge sentimentele de vulnerabilitate, de a reduce tendinţa de ezitare şi de a evita să fim etichetaţi ca persoane singure este să abordăm situaţia cu un obiectiv mai larg în minte. De exemplu am putea să ne simţim mai puţin anxioşi dacă ne-am înscrie într-o excursie organizată pentru persoane singure dacă suntem pasionaţi de fotografie şi plănuim sa fotografiem peisajele vizitate pentru portofoliul nostru. Şi ne-ar fi mai uşor să ne înscriem la un curs de innot, cross sau ciclism dacă ne-am antrena pentru triatlon.

Ca o sugestie personală vă recomand să vă înscrieți în excursii organizate pentru oameni singuri cum ar fi cele de pe saitul www.singlescamp.ro sau cele organizate de Clubul oamenilor singuri Cluj ( club pe care îl găsiți pe facebook). Puteți chiar căuta în orașul vostru dacă există astfel de cluburi.

F. Adoptă un animal

În cazul în care circumstanţele nu permit să realizăm noi legături sociale sau să le îmbunătăţim pe cele pe care le avem o soluţie ar fi adoptarea unui animal (câine, pisică).

Vă mulţumesc pentru interesul acordat şi aştept cu interes comentariile voastre. Următorul articol va fi despre respingere. Cum o identificăm şi cum o depăşim.

Bibliografie – Guy Winch Ph.D. –  ”Emotional first aid”

Autor: Postea Mihaela

Echilbrul Tău vă așteaptă săptămânal cu articole provocatoare!

Dragi prieteni,
Ne onorează faptul că sunteți mereu alături de noi!
Ne face plăcere să ținem legătura cu voi și pe rețelele de socializare, motiv pentru care vă invităm să ne urmăriți pe pagina de Facebook Echilbrul Tău .
Daca v-au plăcut articolele noastre nu uitați să dați Like și Share pe rețelele de socializare folosind pictogramele de mai jos.

Site Optimizat de Agent Promovator

CONTACTEAZĂ-NE

Îți vom raspunde în cel mai scurt timp.

Se trimit datele

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?