VINOVĂȚIA

Primul ajutor în cazul rănilor emoționale de zi cu zi

Vinovăția este un sentiment foarte frecvent întâlnit cauzat, în general, de convingerea că am făcut ceva greșit sau că am făcut rău unei persoane. Studiile arată că un om simte în medie două ore pe zi sentimente ușoare de vinovăție, cinci ore pe săptămână sentimente de vinovăție moderată și trei ore jumătate pe lună sentimente de vinovăție severă.

Funcția principală a vinovăției este să ne semnaleze că am făcut sau suntem pe punctul de a face ceva ce contravine standardelor noastre personale (de exemplu când trișăm cu dieta alimentară, când cumpărăm ceva ce nu era inclus în buget sau când ne jucăm pe calculator în loc să lucrăm) sau ceva ce cauzează rău unei alte persoane.

Răspundem acestui semnal reevaluând acțiunile noastre sau cerându-ne scuze celor pe care i-am supărat și în consecință sentimentul de vinovăție dispare destul de repede.

Deși este neplăcută, vinovăția are un rol fundamental în a ne păstra standardele de comportament și în a ne proteja relațiile personale, familiale, sau cele din comunitatea în care trăim.

Dar sunt situații în care sentimentele de vinovăție persistă mai mult decât e necesar, devenind un venin care ne inundă atât liniștea sufletească precum și relațiile noastre apropiate. Iar odată ce toxinele vinovăției nesănătoase ne copleșesc, nu e deloc ușor să extragem veninul.

Vinovăția nesănătoasă în exces duce la două tipuri de răni psihologice, fiecare dintre acestea putând fi dăunătoare calității vieții noastre.

În primul rând ne referim la modul în care vinovăția are impact asupra funcționalității noastre ca indivizi și asupra fericirii noastre. Aceasta nu numai că provoacă o suferință emoțională care ne paralizează, ci și afectează abilitatea noastră de a ne concentra asupra nevoilor și obligațiilor noastre, iar uneori ne face să recurgem la auto pedepsire.

În al doilea rând vinovăția face ravagii în relațiile noastre. Efectele vinovăției în exces sau a vinovăției nerezolvate ne afectează comunicarea cu persoana pe care am rănit-o și limitează abilitatea de a relaționa cu aceasta într-un mod autentic.

Motivul pentru care este imperios necesar a se trata sentimentele de vinovăție nerezolvată sau în exces este că acestea cel mai adesea se intensifică și se transformă în remușcare și rușine. Odată ce asta se întâmplă începem să condamnăm nu doar acțiunile noastre ci și persoana noastră în ansamblu, conducând la ură de sine, stimă de sine scăzută și depresie.

Sentimentele de vinovăție sunt de severitate diferite. Cele de intensitate scăzută se manifestă ca un parazit enervant care ne cicălește și ne trage de mânecă, ne distrage atenția în timp ce ne străduim să ne facem obligațiile, pe când cele de intensitate severă ne consumă, ne paralizează și devin tema principală chiar a existenței noastre.

Un alt efect toxic a vinovăției în exces este faptul că unii dintre noi putem încerca să ameliorăm disconfortul emoțional prin auto pedepsire (conștientă sau inconștientă), și anume prin auto sabotaj sau comportament auto distructiv. Unii recurgând chiar la a se pedepsi fizic.

Cum ne luptăm cu sentimentele de vinovăție în exces?

Psihologul Guy Winch, în cartea sa ”Emotional first aid” (Primul ajutor emoțional) ne dă câteva sfaturi utile pentru a atenua aceste sentimente.

Acestea ar fi:

A. Învață să iți ceri scuze în mod eficient

Teoretic e simplu, iți ceri scuze în mod autentic persoanei pe care ai supărat-o și, presupunând că scuzele tale sunt crezute de aceasta, totul va fi iertat. Totuși studiile arată că în practică lucrurile nu sunt chiar așa de simple. Mai mult decât atât, dacă scuzele noastre sunt percepute ca nefiind sincere totul se poate întoarce împotriva noastră și poate chiar să facă situația mai rea decât a fost.

Motivul pentru care se întâmplă asta este datorat faptului că a-ți cere scuze în mod autentic este mult mai complicat decât ne dăm seama. Este adevărat faptul că toată lumea știe să spună ”Iartă-mă!”, învățăm asta imediat ce am învățat să vorbim.

Deși suntem învățați să spunem ”Îmi pare rău!”, nu suntem învățați și cum să o spunem.

Studiile arată că atunci când ne cerem scuze folosim trei ingrediente: (1) o declarație în care ne exprimăm regretul pentru ceea ce s-a întâmplat, (2) O afirmație clară de genul ”Îmi pare rău!”și (3) o cerință de a fi iertați, toate acestea necesitând a fi sincere. (Exemplu: ”Am uitat complet de întâlnirea noastră! Îmi pare foarte rău și sper că mă poți ierta.”, în loc de ”Ops, azi era întâlnirea?”)

Este imperios necesar ca scuzele să conțină toate cele trei ingrediente.
În plus, studiile arată că mai avem nevoie de încă trei componente, și anume: validarea sentimentelor celeilalte persoane, promisiunea de ispășire și recunoașterea faptului că am încălcat așteptările.

Validarea emoțiilor este o unealtă puternică atunci când vrem să ne cerem scuze cuiva. Ceea ce trebuie să facem este să ne punem în locul celeilalte persoane și să înțelegem consecințele faptelor noastre, cum a fost afectată cealaltă persoană și sentimentele la care au dus acțiunile noastre. Validarea sentimentelor, prin faptul că înțelegem cum s-a simțit cealaltă persoană nu înseamnă că ne-am dorit ca persoana să se simtă așa.

Deși nu întotdeauna este necesar sau posibil, putem să facem o ofertă să compensăm cu ceva faptele noastre.

În plus este necesar să recunoaștem că faptele noastre au încălcat unele așteptări, reguli sau norme sociale și să asigurăm persoana pe care am rănit-o că acestea nu se vor mai repeta.

B. Iartă-te pe tine

Există situații când a ne cere iertare persoanei pe care am supărat-o nu este posibil, fie pentru că nu putem intra în contact cu persoana respectivă, fie pentru că toate eforturile noastre de a ne cere iertare au eșuat.

În aceste cazuri singurul mod în care putem să ameliorăm sentimentele de vinovăție este să ne iertăm pe noi înșine.

În primul rând trebuie să conștientizăm faptul că ne-am pedepsit destul pentru faptele noastre și că sentimentul de vinovăție nu are niciun rol benefic în viața noastră iar apoi e necesar să facem un efort să trecem peste.

Bibliografie – Guy Winch Ph.D. –  ”Emotional first aid”

Autor: Postea Mihaela

Echilbrul Tău vă așteaptă săptămânal cu articole provocatoare!

Dragi prieteni, Ne onorează faptul că sunteți mereu alături de noi! Ne face plăcere să ținem legătura cu voi și pe rețelele de socializare, motiv pentru care vă invităm să ne urmăriți pe pagina de Facebook Echilbrul Tău . Daca v-au plăcut articolele noastre nu uitați să dați Like și Share pe rețelele de socializare folosind pictogramele de mai jos.

Site Optimizat de Agent Promovator

CONTACTEAZĂ-NE

Îți vom raspunde în cel mai scurt timp.

Se trimit datele

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?