sistemul imunitar

Sistemul imunitar și stresul

Sistemul imunitar este format din miliarde de celule incluse în fluxul circuitului sangvin. Sângele îl transportă în organe. În circuitul sau, sistemul imunitar protejează împotriva virusurilor, bacteriilor și celulelor canceroase.

Principalele tipuri de celule imune sunt celulele albe (leucocite). Leucocitele călătoresc prin tot corpul purtate de sistemul sangvin și asigură protejarea organismului de infecţii. Celulele albe sunt produse de măduva osoasă. Unele globule albe rămân în măduva spinării, iar altele sunt eliberate în sânge.

Un exemplu al conexiunii între sistemul imunitar și îmbolnăvire este transplatul de organe. Când o persoană are nevoie de transplant și primește un organ străin, i se scade (prin medicație) rezistența sistemului imunitar pentru a nu respinge organul primit. Altfel, noul organ ar putea fi detectat drept corp străin și sistemul imunitar va lupta împotriva lui.

Cum afectează stresul sistemul imunitar

Stresul intervine atunci când ne simțim copleșiți de tot ce se întâmplă și ne declanșează teama că nu ne descurcăm și nu facem față. Când suntem stresați, sistemul imunitar își pierde capacitatea de a lupta. Este mai redusă pentru că este concentrat în „repararea” stresului. Stresul nu are o cauza fixă, nu este localizat într-un punct fix și atunci este generalizat și consumă toate resursele imunitare.

 

Cum dorești sa ne vedem? Online sau în cadrul cabinetului?

Ședințe de Psihoterapie

Îți oferim experiența celor 15 ani de psihologie clinică

De câte ori avem o supărare în viață ce am constatat că se întâmplă? Ne imbolnavim! De la o simplă răceală care “nu mai trece” până la boli grave precum cancerul. Ați auzit vreodată de la unele persoane că atunci când au un test sau un examen, un obstacol de trecut, au probleme digestive?

Răspunsul la stres are efect asupra sistemului digestiv. Studenții în perioada examenelor au sistemul imunitar scăzut. În timpul stresului digestia este inhibată. După stres, activitatea digestivă crește. Apar: ulcer, diaree, etc. Crește tensiunea asupra sistemului circulator datorită creșterii ritmului cardiac. Stresul poate afecta, de asemenea, sistemul imunitar prin creșterea tensiunii arteriale.

Stresul poate avea un efect indirect asupra bolii, deoarece este asociat cu toate tipurile de strategii de a face față stresului: fumatul, consumul de alcool în exces, alimentația de slabă calitate și haotică, lipsa exercițiilor fizice, lipsa de somn.

Cortizolul este un hormon care se eliberează ca răspuns la stres. Rolul lui este de a crește cantitatea de zahăr și a scade inflamațiile. Datorită perioadelor lungi de stres, organismul este obișnuit cu o cantitate mare de zahăr ca efect al cortizolului și generează ulterior nevoia consumului de dulciuri pentru a compensa.

Tehnicile de relaxare și sistemul imunitar

Cum putem face față și controla stresul?

  • Meditația, aplicată și sub denumirea mindfulness. Efectul este un succes garantat în relaxare, și reducerea stresului. Ceva la prima vedere atât de nesemnificativ produce scăderea nivelului de cortisol. Are nu numai efectul instant asupra nivelului de cortisol, dar și efect preventiv în evoluția și declansearea afecțiunilor. Meditația vine în completarea credințelor și valorilor fiecăruia. Este un prilej de relaxare, concentrare și  rugăciune. Te ajută să îți analizezi gândurile să te redescoperi, să te conectezi cu ține și la divinitate. Nu este împotriva nici unei credințe. Prin meditație înveți să asculți și să te asculți.
  • Gimnastica, Yoga: nu numai meditația Yoga (accesibilă mai mult grupelor de persoane mai deschise și mai puțin reticiente față de vechile tehnici de echilibrare fizic-mental-emoțional practicate până azi), dar și exercițiile de relaxare, tonifiere și detensionare. Acestea au efect benefic și datorită faptului că redau flexibilitatea corpului și pot fi practicate la orice vârstă, deoarece se fac in ritmul propriu al fiecăruia și nu sunt solicitante ca efort fizic. Reduce stresul și îmbunătățește activitatea cerebrală.
  • Tehnici și exerciții de relaxare.

 

Echilibrul Tău vă pune la dispoziție un exercițiu de relaxare gratuit pentru sistemul imunitar.

 

“Oricine ar trebui să mediteze pentru 20 de minute zilnic, doar dacă nu este foarte ocupat. Dacă este foarte ocupat, ar trebui să mediteze pentru o oră.”

 

Știai că acum poți comanda exerciții și tehnici de relaxare personalizate?

 

Alege Hipnoza

Simplu - Ușor - Eficient

Eficiență maximă în cel mai scurt timp

 

Autor: Consilier pentru dezvoltare personală Alina Dospina

Distribuie către prieteni!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkdin
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Mail

Ar putea să te mai intereseze și:

parenting
Psihologie

Parenting

În limba engleză există termenul parenting care nu are echivalent în limba romană. Termenul defineşte pe cineva care le

Citește mai mult... »