Reguli noi, un stil de viaţă diferit faţă de ceea ce ştiam, ne pune la multe încercări şi lucru cu noi înşine pentru gestionarea emoţiilor.
Deoarece atmosfera este foarte tensionată şi oamenii sunt mai susceptibili şi irascibili, este util să căutăm şi scoatem din bagajul experienţelor emoţionale detaşarea. Detaşarea nu înseamnă indiferentă, renunţare, dezinteres sau ignoranţă. Înseamnă desprinderea de cum ne aşteptam noi să vorbească sau să se comporte cei din jur. În această situaţie avem nevoie să o folosim pentru a evita conflictele de orice natură şi declanşarea lor.
De ce este utilă gestionarea emoţiilor?
Sunt persoane cu personalitate conflictuală, adică “este bine ca mine sau deloc”. Sunt oameni adepţi ai extremelor: “este totul bine la mine, toată vina îţi aparţine”. Nu avem puterea să îi schimbăm pentru că ei nu îşi doresc asta. Avem în schimb în puterea noastră posibilitatea să ne gestionăm propria atitudine. Să nu ne lăsăm prinşi în conflicte care sunt sursa lor de energie şi astfel să ne protejăm având o stare generală bună. Când răspundem provocării şi ne dăm acceptul să intrăm în astfel de discuţii conflictuale pierdem timp, energie, resurse imunitare. Câştigăm oboseală, enervare, pierderea echilibrului emoţional. Prin astfel de provocări, persoanele conflictuale, ne câştiga atenţia şi ne induc un acut sentiment de vină. Ne vor face să simţim că trebuie să ne justificăm în faţa lor. Cei cu personalitate conflictuală poartă o foarte mare încărcătură de emoţii negative pe care le transferă celor din jur.
Ședințe de Psihoterapie
Îți oferim experiența celor 15 ani de psihologie clinică
Gestionarea emoţiilor în situațiile conflictuale
Ne-ar prinde bine să evităm nu numai declanşarea conflictelor, dar şi să rărim interacţiunea cu persoanele care le declanşează. Aceste persoane sunt factori declanşatori, chiar şi atunci când nu ne contrazic, dar noi îi percem conflictuali. De ce? În neurostiinte, se explică următorul fenomen: memoram un număr de telefon pe care îl apelăm des. Îl asociem cu persoana căreia îi aparţine. Dacă am vedea doar numărul ne-am gândi la persoana care deţine acel număr.
La fel este şi în cazul disputelor. Ceva spus sau făcut în trecut a declanşat un conflict şi a rămas memorat. Cuvinte cheie folosite în prezent, care au fost spuse în acel conflict crează asocieri şi declanşează sentimentele şi emoţiile percepute în trecut iscând o ceartă “pentru că ni s-a părut că…”.
Dacă cineva îţi produce astfel de reacţii mai bine alegi detasearea decât confruntarea. Gestionarea emoţiilor poate fi uneori provocatoare!
În astfel de dispute nimeni nu are ceva de câştigat (doar consolarea orgoliului). Limitează dialogul şi interacţiunea prelungită cu persoanele cu care nu rezonezi, dacă nu excelezi în gestionarea emoţiilor. Cei din jur nu fac altceva decât să fie ei înşişi, dar reacţiile şi cuvintele pe care le spui sunt ale tale.
Obiectivitatea emoţiilor
Dacă privim obiectiv, este totuşi o provocare de a ne cunoaşte mai bine. Avem ocazia să fim alături de cei pe care îi avem (încă) în viaţa noastră. Cei cărora le lipsesc persoanele care le-au fost cândva dragi şi azi nu mai fac parte din viaţa lor, ar avea multe de completat aici…
Să folosim timpul pentru noi, în favoarea noastră, în mod constructiv. Autosugestia şi intoxicarea minţii prin urmărirea statisticilor, care număra oameni bolnavi, nu face decât să declanşeze frică, anxietate şi ipohondrie. Discerneţi informaţia şi analizaţi nivelul credibilităţii.
Paşi în gestionarea emoţiilor pentru această perioadă încărcată:
- Respectarea regulilor uzuale de igienă.
- Includerea în programul zilnic şi a câtorva minute pentru exerciţii fizice uşoare.
- Lucru permanent cu noi şi mintea noastră (citit, filme bune, meditaţie, introspecţie).
- Filtrarea informaţiilor recepţionate de la televizor sau de pe internet.
- Analiza, observaţia şi discernământul situaţiilor care apar. Nu este grabă! Să nu ne grăbim să luăm o decizie sau să vorbim prea repede.
- Să evităm pentru moment persoane şi situaţii care ne fac să ne simţim rău cu noi înşine.
- Să fim mai îngăduitori. Convieţuim cu oameni cu gândire diferită, valori proprii, păreri personale, au altă vârstă poate decât avem noi.
Aceștia sunt cei mai importanți pași pentru a învăța gestionarea emoţiilor.
Răbdarea nu reprezintă doar capacitatea de a aştepta, ci şi cum ne comportăm cât timp aşteptăm.
Autor: Consilier pentru dezvoltare personală Alina Dospina
Descoperă și tu cum poți sa-ți gestionezi emoțiile!