sentimentul de singuratate

Sentimentul de singurătate s-a amplificat în ultima perioadă. Milioane de oameni din întreaga lume stau izolați în perioada aceasta și mulți adoptă o distanțare socială sau stau pur și simplu acasă. Ca atare am intrat într-o perioadă de izolare globală care nu ne permite să ne vedem cu prietenii și cu familia. Având în vedere faptul că nu știm clar cât va dura această pandemie, riscul ca mulți dintre noi să experimenteze singurătatea este mare.

Sentimentul de singurătate este un important factor de risc în orice criză de sănătate deoarece supune corpul nostru la un stres care poate afecta sistemul imunitar. Pe măsură ce sistemul nostru imunitar este mai precar, acesta nu poate lupta cu boli precum cea provocată de COVID 19. Unul dintre motivele pentru care ”epidemia” de singurătate a fost considerată o amenințare a stării de sănătate, chiar și înainte de apariția epidemiei, a fost faptul că singurătatea cronică dăunează foarte mult sănătății și nu doar a celei psihice ci și a celei fizice precum și a longevității. S-a dovedit faptul că singurătatea crește riscul de deces prematur și este considerată ca fiind echivalentă cu fumatul a 15 țigări pe zi.

Având în vedere faptul că sănătatea noastră este influenţată de sentimentele de deconectare socială, a monitoriza dacă ne simţim singuri şi a face paşi spre a rezolva această situaţie dacă ea există, sunt aspecte esenţiale în vederea protejării sănătăţii fizice şi emoţionale în timpul acestei crize. Sentimentul de singurătate este un sentiment subiectiv, astfel putem fi izolaţi cu alte 10 persoane şi totuşi să ne simţim deconectaţi social dacă nu avem relaţii semnificative.

Cum putem să gestionăm singurătatea?

Iată câteva lucruri pe care le poţi face dacă te confrunți cu sentimentul de singurătate:

  1. Foloseşte conferinţele video ca să păstrezi normalitatea. Pe timp de criză este important să menţii normalitatea pe cât de bine putem. De exemplu dacă obişnuiai să ieşi la o bere cu prietenii după servici, nefiind posibil acest lucru acum, faceţi o videoconferinţă şi ţineţi totuşi întâlnirea (cu sau fără bere). Dacă tu şi un prieten aveaţi planuri de a vedea un spectacol sau u8n film, sincronizaţi-vă laptopurile sau televizoarele, faceţi un apel video, setaţi camera astfel încât să vă puteţi vedea şi uitaţi-vă la film împreună. Apoi petreceţi timp discutând pe baza a ceea ce aţi vizionat.
  2. Căutaţi-i pe cei care locuiesc singuri. Luaţi agenda şi faceţi o listă cu peraoanele care lucuiesc singure sau care credeţi că ar avea nevoie de suport şi contactaţi-i la telefon, prin SMS sau mail. Ajutându-i pe ceilalţi este unul din lucrurile acelea care este benefic pentru ambele părţi. Şi pe cel care este ajutat şi pe cel care ajută. Dacă fiecare dintre noi am contacta 3 persoane care se confruntă cu sentimentul de singurătate, per ansamblu am putea face o diferenţă mare.
  3. Încercaţi să aveţi conversaţii cât mai profunde. Înainte de a începe criza, a spune lucruri de genul, sunt foarte speriat sau sunt foarte stresat se încadrau în categoria de a împărtăşi lucruri personale pe care le spuneai doar celor apropiaţi. Acum aceste confesiuni sunt, aşa cum se zice în engleză “small talk”. Adică e ca şi cum ai vorbi despre vreme. Iată un exemplu de conversaţie care se petrece în perioada asta între doi vecini:

 Vecinul 1: Cum eşti?

 Vecinul 2: Stresat şi speriat.

 Vecinul 1: Şi eu. Pa!

Comunicarea micșorează sentimentul de singurătate

Ceea ce ne face să ne simţim conectaţi unul de celălalt nu este numai împărtăşirea sentimentelor, speranţelor sau fricilor, ci efectiv a avea o conversaţie pe baza acestor subiecte. Deci încercaţi să aveţi conversaţii mai lungi în care explicaţi şi cum anume faceţi faţă acestor sentimente şi cum reuşiţi sa faceţi faţă situaţiei în general.

Este nevoie să ne monitorizăm starea emoţională cu aceeaşi vigilenţă cu care ne monitorizăm starea fizică, mai ales în situaţii cu perioade îndelungate de stres. Este important să avem grijă din timp de problemele de ordin psihic care pot apărea, precum singurătatea, stresul sau chiar anxietate şi depresie.

Bibliografie: www.psychologtoday.com, Psih. Dr. Guy Winch

Autor: Consilier pentru dezvoltare personală Postea Mihaela

Echilbrul Tău vă așteaptă săptămânal cu articole provocatoare!

Dragi prieteni, ne onorează faptul că sunteți mereu alături de noi și ne face plăcere să ținem legătura cu voi și pe rețelele de socializare, motiv pentru care vă invităm să ne urmăriți pe pagina de Facebook Echilbrul Tău . Daca v-au plăcut articolele noastre nu uitați să dați Like și Share pe rețelele de socializare!

Site Optimizat de Agent Promovator

CONTACTEAZĂ-NE

Îți vom raspunde în cel mai scurt timp.

Se trimit datele

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?