Aptitudinile de comunicare stau la baza comunicării eficiente. Modul în care comunicăm arată celor din jur exact ceea ce se întâmplă în mintea şi inima noastră. Felul în care comunicăm ne poate ajuta să construim relaţii sau dimpotrivă să le distrugem. Oricare ar fi situaţia noi avem ultimul cuvânt.
Nimeni nu se trezeşte dimineaţa cu dorinţa să jignească pe cineva sau să supere pe cineva. Chiar și cele mai bune intenţii ale noastre nu pot evita ca asta să se întâmple câteodată. Motivul principal este faptul că noi toţi suntem imperfecţi, şi de asemenea modul nostru de a comunica este imperfect.
Atunci când comunicăm cu cineva este foarte uşor ca uneori să spunem ceva ce nu am intenţionat. La fel de uşor se poate întâmpla să nu comunicăm exact ceea ce vrem sa comunicăm.
Din acest motiv am adunat câteva sfaturi utile pentru o comunicare mai eficientă. O comunicare eficientă este cheia care dă profunzime relaţiilor interpersonale. Din acest motiv aptitudinile de comunicare sunt extrem de importante. Descoperă mai multe despre NLP aici!
Aptitudinile de comunicare și relațiile interpersonale
Relaţiile interpersonale sunt “reţeaua” vieţii, iar calitatea vieţii depinde în mare măsură de calitatea relaţiilor pe care le avem. Calitatea relaţiilor noastre este determinată de calitatea şi maturitatea felului de a comunica, acesta fiind un aspect pe care noi toţi îl putem îmbunătăţi.
Comunicarea este un proces prin care oamenii schimbă idei, sentimente, păreri prin intermediul mesajelor verbale şi nonverbale. Comunicarea nu se rezumă doar la ceea ce oamenii îşi spun unul altuia prin intermediul limbajului. Se referă şi la cum anume spun oamenii ceea ce spun: tonul vocii, expresii faciale, gesturi, limbajul corpului.
Aptitudinile de comunicare mulţi dintre noi nu le dobândim la şcoală, în familie – chiar dacă acestea au un rol foarte important în a putea avansa în viaţă. Mulţi dintre noi nu am fost învăţaţi cum să interpretăm şi să traducem limbajul gândurilor, emoţiilor şi al frustrărilor în cuvinte, şi cu atât mai puţin comunicarea acestora către alţii.
În consecinţă, cum majoriatea oamenilor nu ştiu cum să comunice cu onestitate şi integritate, aceştia se ascund în spatele prefăcătoriei şi a măştii sociale pe care speră ca cei din jur să o accepte.
Frica de adevăr este ceea ce distruge o conversaţie sinceră şi semnificativă. Dacă nu avem curajul sau voinţa să acceptăm adevărul despre ceea ce simţim, ce gândim, ce nevoi avem, este foarte probabil că vom comunica mesaje confuze şi incorecte către cealaltă persoană. Tot ce trebuie să faci este să-ți dezvolți aptitudinile de comunicare pt o comunicare eficientă.
Tu comunici eficient?
Şi ca să ne punem un pic mintea la contribuţie vă provoc să răspundeţi cât se poate de sincer la următoarele trei întrebări:
- Dacă nu înţelegi şi nu apreciezi ce se întâmplă în interiorul tău, cum poţi înţelege şi aprecia ce se întâmplă în interiorul altei persoane?
- Dacă nu te înţelegi pe tine, cum ai putea înţelege pe altcineva care are o altă perspectivă şi care a trecut prin alte experienţe faţă de tine?
- Ai dori să fii prieten cu cineva care ţi-ar vorbi în acelaşi mod ca şi tine?
Numai cei care se înţeleg pe deplin îi pot înţelege pe cei din jur. Doar cei care comunică sincer cu ei înşişi sunt capabili să comunice sincer cu cei din jur. Aceasta este o trăsătură a oamenilor maturi şi responsabili deoarece ei stăpânesc aptitudinile de comunicare și știu să comunice eficient!
Nimănui nu-i place să fie înţeles greşit, şi în timp ce nu putem controla presupunerile pe care cei din jur le facă vis a vis de noi, putem influenţa aceste presupuneri prin minimizarea riscului ca ceea ce comunicăm verbal şi nonverbal să fie înţeles greşit. Onestitatea este cheia.
Bibliografie: www.udemy.com , curs ”NLP Practitioner certification (Beginner to advanced)”; Autori: Kain Ramsay, Steve Burns.
Autor: Consilier pentru dezvoltare personală Postea Mihaela
Dorești să îți îmbunătățești aptitudinile de comunicare?
Cursurile NLP Practitioner te pot ajuta!